Friday 9 May 2014

Aku lena dalam dimensi mimpi- Aip

aku lena dalam dimensi mimpi...


"siulan siraja bunga

Bulan mulai ditindih awan yang gelap buat gelita
sinarannya dibatahi dan samar-samar tersinar keruangan bumi

Datang dua ekor naga badan sasa kulitnya perang menerang memasuki kota sunyi raja siulan bunga

Ada pendeta mampir menyembah kononnya naga sasa mewakili tuhan alam.
Ada rakyat marhaen yang meniarap rapi kononnya mereka merdeka
Ada bangsawan dan borjous yang duduk dikerusi emas dan menanti naga tiba dikota malang.

Raja siulan mampir keluar bersama bunga ros jingga dan dayang-dayang jelita
Daeng-daeng tegap memegang pedang
Uratnya seakan dawai tulangnya seakan besi

Berkata si raja
" mampirmu bukan untuk menimba malang pasti ada tujuannya.Ya kan?"

"Aku datang kerna dipanggil siulan darimu Raja yang kusembah"

Rakyat , pendeta dan bangsawan mulai panik.
"Siapa yang memanggil mu?" bangasawan menegas.

Sunyi. 
Kedengaran tiupan angin membelah ruang..

"Aku!" Raja bertitah

Wahai sinaga sasa hantarkan bunga ros jingga ini buat permaisuri beta yang berada disana.
Pesanku agar dia baik-baik segenap umurku 
aku datang bertamu dan menjadi sebahagian dari rakyat dialam sana

sunyi mulai bekam

Aku rindu pada permaisuriku
biarlah ia damai disana 

Aku saysng kamu permaisuriku.. "

Aku terjaga lalu menghembus nafas sedu..

No comments:

Post a Comment