Thursday 24 April 2014

Jika Kau [By: Panda Borneo]

11:16
Dua-Puluh-Lima-April-Dua-Ribu-Empat-Belas

Ini tentang seorang gadis;
ya, gadis yang pernah terluka hebat
Pada setiap arus-cerita-masa yang
menayangkan alam betapa bodohnya dia.
Lalu, pada luka-luka yang menceritakan
betapa kejamnya dunia ini.
Dia terlalu mengharap pada yang satu (Tuhan);
Setiap yang jadi, biarlah dia semakin tabah.
Biarlah dia menjadi yang lebih hebat
menahan semua dugaan.
Malah, pada setiap malam yang dia cipta
dalam dunianya,
Pada gelap yang dia semakin senang (rasanya)
Dia cipta sayap-sayap gelap
Dia tutup hati dia satu-satu.
Selimut.
Iya, dia tutup semua rasa (tiada satupun tinggal)
Lalu, dengan malam ciptaannya
pada gelap kesukaannya,
Dia terbang tinggi.
Tinggalkan semua celaka-dunia yang
menghakis segala rasa (cinta)
Sampaikan suatu masa,
dia kembali menyentuh realiti.
iya, realiti gadis yang pernah terluka hebat,
Dan,
pada setiap lembaran nota lusuh
dia karangkan satu-satu impiannya.

Jika aku,
seorang manusia
hadirkan aku tanpa perasaan
biarkan aku
menjadi manusia
yang tanpa kesakitan.

Jika aku,
seorang bidadari
jadikan aku dari sayap-sayap patah
biarkan aku
terbang tinggi
jauh dari semua manusia rapuh.

Jika aku,
seorang pencinta
jadikanlah aku pecinta yang abadi
biarkan aku
terus mencinta
tanpa perlu berhenti.

Jika aku,
seorang pemimpi
jadikanlah aku ini abadi
biar aku
terus dirindui
pada setiap malam sepi.

Itu,
satu-satu impian yang dia karang
dengan tangis
dengan luka
pada setiap nafas beratnya
dia perlahan-lahan
menutup mata
dan bertemu dengan satu-satuNya
Tuhan.


'Oh iya, ini tentang seseorang. Jika kau itu adalah dia. Dan dia adalah aku'
-Sang Pemimpi-

1 comment:

  1. ada penceritaan sebelum puisi. great idea.
    keseluruhan puisi sgt menarik dibaca. tiada penggunaan kata yg extravagant. mudah. compact dan senang dihadam.

    panda bagi 4 bintang

    ReplyDelete